Tekniska regler Touring

NTCC tekniska regler för 1/10 Touring

Förslag till sommaren 2024 längst ner!

§ 1.0  Allmänt

”1:10 El Touring” är en klass som har lokala regler som passar de flesta lokala förare enligt den erfarenhet vi hitintills har skaffat oss. Tekniska dispenser ges oftast till nya förare innan de hunnit konvertera sina bilar.

§ 1.1 Chassier

Alla el-touringbilar med max chassibredd av 190mm är tillåtna.

Undantag är el-RTR bilar typ Kyosho Fazer och liknande som tillåts vara med även om de är 200mm. 

Minsta markfrigång innan start 5mm.

§ 1.2 Motorer

Utomhus: Valfri motor max 8.5T från EFRA, ROAR eller BRCA-listorna.

Inomhus: Valfri motor max 13.5T från EFRA, ROAR eller BRCA-listorna.

§ 1.3 Rollout

Total utväxling

Utomhus: 5,50

Inomhus: 5,50

Lägre utväxling är godkänd, t.ex. 6,0.

§ 1.4 Karosser

Alla touringkarosser som har en nummermärkning i framrutan är godkända. 

Karossen ska vara målad och ha transparenta rutor. Karossen ska vara försedd med grill samt lysen både fram och bak, målade eller med dekal. I A-final är det inte tillåtet med karosser som har enfärgad utsida, vingen räknas ej. Karossen skall klippas ut och monteras som förebilden. I bak får karossen klippas upp maximalt 40mm. Hjulen får inte sticka utanför karossen sett ovanifrån. Vinge ska vara proportionell med förebilden och får inte sticka upp ovanför taklinjen. Vingens utstick bakom kaross får vara max 10 mm samt ha en profil med max 20x40mm. Karossens totala min höjd är 120 mm. Alla måttangivelser är med bil stående på 10 mm box.

Inga andra hål än de som krävs för karossfästen och antenn tillåts.

§ 1.5 Däck och fälgar

§ 1.5.1 Utomhus

Däck ska vara av typen färdiglimmade Ruch VR3 36X.

Däcksoppa: MR33 V3 (Röd flaska additive 100ml ETS)

Vid kall/blöt bana kan tävlingsledning i undantagsfall även godkänna "inomhusdäck" (§ 1.5.2) som regndäck.

NTCC tillåter inte användning av däcksvärmare, eller någon typ av kemikalier för rengöring av däck utom MR33 V3 Röd däcksoppa.

§ 1.5.2 Inomhus

Däck skall vara av typen Volante V5 28CP eller Hudy C3-28. 

Däcksoppa: MR33 V4 (Carpet additive 100ml ETS) är godkänd i originalförpackning. 

§ 1.6 Batteri

Valfritt LiPo ”hardcace" med 2 celler 7,4/7,6v med max 6600mah. Får laddas till max 8,4v. (Rekomendation: EFRAs lista)

Maximal laddningsström laddning/urladdning är 10 ampere och i stängd "laddpåse".

§ 1.7 Fartreglage

Valfritt reglage men det ska köras som ”blinky”. Sensor rekommenderas. Ingen turbo/punsch, Prostock variant eller annat än "0” i timing" om dessa eller liknande funktioner finns i reglaget vilket är upp till föraren att bevisa vid besiktningen. (Prostock = Blinky + turbo, finns bl.a. i vissa ORCA-modeller som då blinkar rött.)

Back är tillåtet men det är inte tillåtet att köra mot körriktningen.

§ 1.8 Vikt

Minsta vikt på körklar bil är 1320g.

 

Sammanfattning, några av nyheterna inför sommaren 2023

Däck: Ruch VR3 36X

Karosslistan borta och ersatt av nr i rutan.

Max 6600mah LiPo

 

___________________________________________________________________ 

Sommar 2024 föslag/utredning:

Motor: Valfri 13.5T (Efra etc...)

Drevning: Fri

Fartreglage: Fritt men med "blinky"

Batteri: Valfritt LiPo 7,6V (Rekomenderat högt mah, även över 7-8-9000 är ok)

To prevent automated spam submissions leave this field empty.