Motor 8.5 NTCC

10 posts / 0 new
Senaste inlägg
Bild för Stepet
Bild för StepetBild för Stepet
Nedkopplad
Senast sedd: 1 vecka 22 timmar sedan
Medlem: 2014-01-05
Motor 8.5 NTCC

Har nu provat min nya motor. Det är vår enhetsmotor 8.5 som monterats in i bilen.

Vi var tre förare på banan och började dagen med ca 50-70 varv "gammal" 6.5. Eftersom det var min första träning ute denna sommar så var det lite av varje som skulle fixas under dagen. Efter några timmar kom så turen till att köra in min 8.5 och den löddes, monterades och drevades efter regelboken. Sandberg plockade även fram sin och Linus ville ju inte vara sämre... (Linus var dock "tveksam" då han kört motorn tidigare och påstår att 6.5 är "roligare".)

Redan efter första accen med 8.5 så hade jag förbättrat min bästa varvitd någon tiondel. Det blev flera accar och tiderna pressades ytterligare några tiondelar under dagen. Linus var hela tiden tveksam men körde och pressade sina tider allt närmare 6.5:ans.

Linus kör riktigt bra och när han kom och började köra med sin 6.5 var han direkt efter några varv över sekunden snabbare än jag och Sandberg. Med 8.5 körde jag (kanske även Sandberg men jag kollade inte...) mina snabbaste tider och Linus var nu "bara" ca halvsekunden kvickare runt varvet. Både Sandberg och jag var överens om att motoreffekten räcker till och vi hade ganska jämna fajter tillsammans, till viss del även med Linus som inte kunde köra om direkt i första kurva han närmade sig i.

Det känns bra så här efter dagens tester och med en första genomgång på banan av mitt material inför sommarens NTCC. Bilarna går väldigt lika och det hänger mycket på föraren att inte göra några misstag och hela tiden ta det snabbaste spåret. Hoppas att kännslan kommer att delas av fler. På lördag efter premiären vet vi lite mer...

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Jag håller med

Jag håller med Linus (och andra) det ÄR roligare att köra med en 6.5 eller snabbare motor när man kör ENSAM.

Det ska verkligen bli roligt att se hur tät racing vi får på lördag, jag misstänker att det blir tätt mellan mig, Peter och Sandberg.

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Tät racing

Jag hade inte räknat med att det skulle bli så tätt, 1.3 sekunder mellan andra och fjärde plats. När vår Joker Rasmus kommer igång så kommer man att få kämpa hårt för att inte vara på femte plats..... (Sjätte om Niclas är med)

Bild för Niclas
Bild för NiclasBild för Niclas
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 8 månader sedan
Medlem: 2014-02-21
Hej,

Hej,

Det gäller verkligen att få det där extra varvet i en tävling över sina motståndare, får man det så spelar de två andra heaten ingen roll alls bara man kör lika många varv som de andra.

Här är ett exempel:

Förare 1 kör 17 varv på 5.01.00 i sina tre bästa heat och får ett resultat på 51 varv 15.03.00.

Förare 2 kör 17 varv på 5.16.00 i två heat men klämmer till med en 18 varvare på 5.17.00 i sitt bästa heat. Och får ett resultat på 52 varv 15.49.00.

Jag använde siffrorna ovan med varv och tider utifrån Skellefteåbanan. Linus hade kunnat softa lite i sina två 17 varvs heat och ändå vinna tävlingen.

Det går att taktiskt köra på det viset om man får starta från pole.

Niclas   

 

 
Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Softy

Jo så är det. Men det har ju inget med motorn att göra, eller hur tänkte du?
 

Bild för Stepet
Bild för StepetBild för Stepet
Nedkopplad
Senast sedd: 1 vecka 22 timmar sedan
Medlem: 2014-01-05
Jo, jag har noterat det också

Jo, jag har noterat det också.

Har vid några tillfällen haft 0,5-3 sekunder kvar till ett ytterligare varv. Klarar man av att pressa ner tiden då har man hängt av den närmaste konkurenten. Men det går inte att slappna av för det. Jag har alltid haft någon fler förare med liknande sekundstrid att tampas mot och softar jag och den andre föraren klipper ett varv till är jag direkt efter...

För min del har det varit på kniven i stort sett i varje heat för att kunna lyckats mot mina motståndare. (Inte alltid att det syns så tydligt på tiderna som på striderna på banan.) Det är oftast först efter sista heatet som det varit avgjort men visst uppstår effekten som du beskriver här ovan i vissa situatiuoner. (Den som vill bör ju ta upp detta i utvärderingen som kommer att skickas ut så att det finns med i arbetet inför kommande säsong.) Fortfarande är det dock ändå snabbaste föraren som vinner.

Bild för Niclas
Bild för NiclasBild för Niclas
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 8 månader sedan
Medlem: 2014-02-21
Hej,

Hej,

Jo precis Stepet, det borde ju bli mer rättvist om man kör på placering i varje heat istället. Då jämnar man ju ut yttre förutsättningar också såsom upptorkande bana. Det borde också bli lättare att räkna ut hur man själv ligger till i förhållande till sina medtävlande under tävlingens gång.

Exempel: Jag har 2 tredje platser och du har en 2:a och en 4:e plats, båda 6 poäng, då avgörs det i sista. Då blir det mer kamp, först över mållinjen vinner.

 

Niclas  

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Det är förmodligen därför man

Det är förmodligen därför man för det mesta gör så.

Men personligen tycker jag att nuvarande tävlingsupplägg ger en extra krydda, tävlingen är inte över föränn sista heatet avslutats.

Bild för Stepet
Bild för StepetBild för Stepet
Nedkopplad
Senast sedd: 1 vecka 22 timmar sedan
Medlem: 2014-01-05
(Vi använder tråden om motor

(Vi använder tråden om motor för att diskutera själva tävlingsupplägget... vilket också fungerar)

När det gäller tävlingsformen så finns det 100-tals med varianter som vi kan anväända oss av. Jag kan personligen tänka mig både det ena och det andra som gör tävlingen spännande. Alla aspekter som uppstår under en säsong är omöjliga att förutse och det finns förare som tycker olika. I år kör vi så här även under de två tävlingarna som är kvar men i vinter och kommande säsong tänker jag mig att vi kan göra justeringarl. Jag kan gå så långt att vi har olika uppläg på samtliga race om det skulle behövas, lite så som vi körde i JSTCC tidigare. Jag tycker att, håller man sig inom några strikta principer så kommer bästa förare vinna oavsett hur. Så länge förutsättningarna är givna i förväg så blir det även en rättvis kamp mot mållinjen. Samtidigt så är samma upplägg en säsong en typ av trygghet och gör vissa saker lättare.

Vi ska ha en enkät/förarundersökning där jag hoppas att vi får många svar och synpunkter av så många förare som möjligt på hur vi ska utveckla NTCC vidare. Det ska passa den extrema tävlingsföraren samtidigt som hobbyentusiasten också ska rymmas i ett lämpligt upplägg.

Bild för Tudor_47
Bild för Tudor_47Bild för Tudor_47
Nedkopplad
Senast sedd: 1 månad 5 dagar sedan
Medlem: 2014-07-22
8.5T och Östersund

Hej

Vill bara meddela att i Östersund så kommer 8.5T motorn att fungera.  Jag har kört den 2 gånger nu och har inte haft problem med överhettning eller att det känns urbota långsamt.  Jag har kört en 13.6s tid med 8.5T.

Östersund är stort nog för en större spis men tycker att det blir bättre o enklare för deltagarna om vi håller oss till 8.5T även i östersund.

To prevent automated spam submissions leave this field empty.