Däck inomhus...

4 posts / 0 new
Senaste inlägg
Bild för Stepet
Bild för StepetBild för Stepet
Nedkopplad
Senast sedd: 1 vecka 16 timmar sedan
Medlem: 2014-01-05
Däck inomhus...

Enligt våra regler så är det endast Sorex 28 (XG-28JB) som ska användas. (Inne) Men när vi nu har en "egen" däcksleverantör som säljer däck till ett attraktivt pris och en modell som fungerar "likvärdigt", har vi tillåtit även detta däck. (Sweep 28)

Jag vill bara förtydliga: Det är tillåtet att använda dessa två typer av däck, även om inte alla tekniska regelverk och *.pdf filer är uppdaterade med denna information. Om en framtida normalisering till ett alternativ sker kommer du troligen att få använda ditt nyinköpta däck tills det är punka... Den principen försöker vi att hålla i de flesta fall.

Vi har inte ägnat oss åt en så överdriven nitisk besiktning ännu och jag hoppas att vi slipper det. Visst kör vi efter de regler som finns och ser till att trista anklagelser om tekniskt fusk inte kan finnas i vår serie. Jag har ingen anledning till att tro något annat heller, men en flygande besiktning torde vi nog praktisera för utbildningssyfte om inte annat.

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Om däcken

Jag tar tillfället i akt att rapportera vad vi kommit fram till i däckstesterna:

Beskrivning

Det alternativa däck som vi har testat är Sweep 28 och det kostar 170:- från Roger och det är just priset som har gjort att det över huvud taget kommit upp till diskussion. Av någon anledning kommer däcken ibland kompletta men olimmade.

Subjektivt

Den initiala känslan är att sweep har mycket mer grepp (mer än vad som behövs) och att det blir mer svårkört, ändring av inställningarna på bilen kan behövas. Greppet faller av väldigt långsamt och subjektivt känns det som att man kan köra däcken fram till att det blir punktering utan att ett byte av däck förbättrar resultatet.  Även fälgarnas hållbarhet verkar vara bra, inga sprickor på mina fälgar efter 8 timmars effektiv körning. (Ej statistiskt säkerhetsställt...)

Objektivt

  • I första deltävlingen kvalade jag med både Sorex och Sweep och fick i princip identiska tider, Sorex var 0.05 snabbare.
  • Test där jag och Sebastian körde omväxlande med Sorex och Sweep gav ingen tydlig indikation. Sebastian var något snabbare med Sorex och jag var något snabbare med Sweep.

Sammanfattning

Fördelar för Sweep

  • Billigare.
  • Tillräckligt med grepp ända till slutet.

Fördelar för Sorex

  • Mer lättkörda(?).
  • Alltid limmade.

Slutsats

Eftersom att Sweep är billigare och kan användas tills de är helt slut är det från en ekonomisk synvinkelt enkelt beslut. Mer tester av fler förare vore dock önskvärt.

Bild för Tudor_47
Bild för Tudor_47Bild för Tudor_47
Nedkopplad
Senast sedd: 1 månad 5 dagar sedan
Medlem: 2014-07-22
Hur blir det till inomhus 14

Hur blir det till inomhus 14/15 då de valt att köra med  Ride 30 i MSEC 2014/2015 ( http://rsb.se/arena/showthread.php?90820-Msec-2014-2015&p=746960&viewful... )

 

Från sälj sidan : "Enhetsdäcket för 2014/2015 MSEC och SSIC säsongen. Körs även i ETS. 4st färdiglimmade däck på fälg."   285:-   ( http://www.autopartner.se/bilar/dack-falgar/ride-rex30-ets-msec-ssic-1om... )

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Eftersom att vi får mycket

Eftersom att vi får mycket bättre pris på Sweep 28 (~190:-) och de har visat sig ha utmärkt hållbarhet och livslängd så är det mer fördelaktigt för oss. De har dessutom mer grepp än vad som behövs så även om något annat däck har bättre fäste så blir det ändå akademiskt.

 

To prevent automated spam submissions leave this field empty.