MSC TC Stock 17,5 Blinky

4 posts / 0 new
Senaste inlägg
Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
MSC TC Stock 17,5 Blinky

Då var det dags för nästa klass att testa då Finland blev inställt.

I Mellansvenskan kör man 17,5 Blinky, valfrifri godkänd motor, fri motortiming samt utvxl max 4,0. 

Eftersom SM också går i denna klass 2015 i Örebro tänkte jag testa lite med en LRP X12 17,5 som var spec motor i Finska Nats förra säsongen.

Har kvar nya Ride Rex 30 som beställdes ifjol för RM i Växjö och är Spec däck i både MSC o SM 2015.

Alternativet blir att börja testa Mod men känns inte riktigt bekvämt då man börjar bli gammal gubbe och reaktion samt focus börjar bli svårt då det går så extremt fort.

Blir nog intressant att testa fram.

Förhoppningsvis börjar jag med detta redan i morgon då jag tänkte åka ner till Umeå igen.

Fick lite nya setuper nu efter ETS racet helgen som gick där ARC bilen dominerade Stock klassen med Lars Hoppe som vann alla kval samt alla finaler.

Xray har dominerat denna klass i flera år så det är roligt att något annat märke sticker in näsan där.

Vi hörs senare.

Lappen

Thomas Näsström

 

Bild för Tudor_47
Bild för Tudor_47Bild för Tudor_47
Nedkopplad
Senast sedd: 1 månad 5 dagar sedan
Medlem: 2014-07-22
Låter som en trevlig klass...

Låter som en trevlig klass....

 

Håll oss uppdaterade med vad som fungerar och inte.

Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
Test resultat 10/12-14

God morgon!

Drevade bilen 4,09 och bytte insert för timing som gav lite mer timing än fabriksinställning. Satte på Ride Rex 30 som jag körde vid tidigare test. PF LTC kaross. Ställde omfartreglaget och tog bort dragbrake som jag kört med tidigare. Vid genomgång av bilen efter helgen så luftade jag dämparna med vakumpumpen då det var luft i dem samt rengjorde lager och drivaxelleder samt smörjde drivaxlarna med Biltema PTFE spray som har visat sig fungera bäst för slitage. Nyladdad gammal ack 8,40 volt uppmätt innan montering.

Ut och kör ensam på banan. Väldigt trevlig upplevelse då greppet var mycket bättre och bilen väldigt följsam. Kändes nästan som 13,5 då den svarade mycket bättre än NTCC motor/utväxling kombinationen när man gick på gas i kurvorna för att räta upp bilen. Körde 4-5min och kollade temp på motorn då jag var lite orolig med den kraftigare utväxlingen, endast  55 grader så det var lungt, fortsatte och körde slut på acken (5k) efter totalt 15 min och tempen var då 60 grader. 

Justerade körstil eftersom och fick till slut en mycket mjuk och trevlig körning utan att använda bromsen överhuvudtaget. Släpp gasen lite innan kurvan och när man börjar svänga så går man på gasen och drar bilen genom kurvan med stegrande gas pådrag genom kurvan. Med det förbättrade greppet i banan kunde man köra väldigt snabbt och aggresivt men ändå mjuk körning som gav ett väldigt flyt med rätt timing i kurvorna. Lite svårt att förklara men man körde och kontrollerade bilen med gasen. Man kom lätt in i ett flow som bara fortsatte. Körde väldigt jämnt och jag låg på varvtider som skillde högst 0,4 sec på cirka 10 min körning.

Tiden försvann då det var så lättkört och man bara matade varv på varv. Då fler kom och körde så blev greppet ännu bättre och tendenser till greppvält kom på 1:12 bilarna och man fick kolla upp dem och bygga om för mycket grepp, (Går inte in på det här).

Varvtider då: Fantastiskt säger jag bara. 1:12 tiderna sjönk med 1,5 sec för jag och Hans från söndagen. TC 13,5 kontra 17,5: körde faktiskt 1 sec fortare med 17,5 i MSC konfiguration och det tillskriver jag mest till det superba greppet  i banan. Nu pratar vi om spårstyrt med TC bilen. Detta är det absolut bästa jag någonsin kört med TC bilen. Funderar nu på att bygga om den till Mod bara för att prova.

Såg lite kanter på däckens innerkant fram så jag satte om dem och flyttade dem diagonalt och då hamnade de i motsatt rotations riktning(Klantigt),  detta gjorde bilen snorhal så var uppmärksam på hur däcken varit monterade och märk dem när ni tar bort däcken från bilen så Ni vet hur de var monterade innan, bara ett tips. Satte sen på en ny omgång däck för att nöta in dem för framtida test. Ride däcken behöver dryga 5 min inskrubbning för att fungera och körde dessa till acken var slut ca 15min.

Får se när nästa test blir men hoppaspå nästa onsdag 17/12.

Vi hörs.

Lappen

Thomas Näsström

 

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Tack

För att du delar med dig. Väldigt uppskattat.

To prevent automated spam submissions leave this field empty.