EFRA Blinky 13,5 Stock

7 posts / 0 new
Senaste inlägg
Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
EFRA Blinky 13,5 Stock

Hej!

I helgen tänkte jag testa den nya Efra Blinky 13,5 stock klassen inför BCR tävlingen i Uleåborg 13/12 och finska Nats v. 9 el 10.

Finland kör med enhets motor ORCA RX3 med timing i 0 läge samt att de har Much more Volante 28 däck i sin serie.

Denna kombination blir det för de tester i TC som jag tänker göra i helgen.

Troligen blir det även test av olika karosser samt dess placering på bilen.

Kommer även att testa 1:12 Blinky 10,5 Stock samt den nya Efra Blinky 13,5 Stock klassen.

Mvh

Thomas

Bild för Stepet
Bild för StepetBild för Stepet
Nedkopplad
Senast sedd: 1 vecka 18 timmar sedan
Medlem: 2014-01-05
Det skulle vara intressant

Det skulle vara intressant att testa skillnaden i fart mellan vår motor med typ "max" timing och denna lite dyrare kvalitetsmotor, då med 0 i märkt timing. Har inte klart för mig vad 13.5 respektive 17.5 gör för skillnad i praktiken. Det blir förmodligen en annan utväxling men hur stor är den verkliga skillnaden i fart och hur stor är den upplevda skillnaden? Värmen hur blir den? Någon gång i framtiden kanske jag kan vara med i ett test men det blir inte till helgen, tyvärr.

Lycka till Thomas.

Bild för Tudor_47
Bild för Tudor_47Bild för Tudor_47
Nedkopplad
Senast sedd: 1 månad 5 dagar sedan
Medlem: 2014-07-22
Dela gärna med dig av dina

Dela gärna med dig av dina resultat här så vi alla kan läsa.... nyfiken är jag!

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Nyfiken

Var kör du tester nu när du har sålt mattorna?

Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
Test

Är i Umeå och kör på mina sålda mattor i deras nya lokal. Varvtiderna ligger på 17 sec med 13,5 blinky 0 timing på motorn o utv 4,67. Motortemp 57-60 grader såman kan nog ta lite mer också.

Körde idag från Kl.13-20 med TC och 1:12 Stock Blinky 10,5 . Varvtidern för 1:12 ligger drygt 1-1,5 sec snabbare/varv. Mer test i morgon då nog mest 1:12 då fler 1:12 kommer. Söndag skulle Alex o Linus komma ner från Ske-å och köra TC 13,5 Stock Blinky.

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Trevligt

Jag kommer gärna förbi också. Om det inte är privat alltså.

Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
Hemma igen!

Ja ha du! Intressanta tester i helgen.

Började fredag med rek utvxl från LRP på 5,5 och Sweepdäcken från Vännäs racet. Hyfsat fäste och lite lärande av banan. Temp motor efter 10-12min körning: 39grader.

Va fan! Ok byte piniong upp 2 kugg o mer test. 45 grader. Ok upp2 till o 55 grader o kör nu 4,86 utvxl. Växlade kaross från Montech Nasda 3,0 Mazda speed 6 och till slut blev det bara LTC framflyttad 5mm.

Bytte till Finska Nats däcken Much more Volante 28gr. Fan vad halt det var, slutet av acken böjade däcken komma lite men inte alls grepp som Sweep.  Körde mer lördag men testade mest 1:12 då flera sådana var där samt Kent och Roger körde 1:10 och bytte till Ride ETS o MSC däcken från i fjol. Funkade hyfsat trots att de gått en 15 ackar men efter 4 ackar kändes de sladdrig o inte riktigt stabila.

Byte  till 4,53 på söndag och testade med MM däcken och de är sämre , är inget riktigt bett utan den flyter mer ovanpå . 70 gr eftr 12min och paj motorfläkt. Bytte tillbaks till 4,86 och ny fläkt så tillbaks till 55 grader.

Övriga intryck. Faktiskt roligare då det blir mer körning med gasen då man inte går på fullt hela tiden man går på gas. Fick ett annat flyt i körnigen och man känner mer koppling till bilen med gasen och man styr upp den lättare vid gaspådrag i kurvorna. Går inte så jätte mycket fortare än 17,5 men jag tycker man får mer känsla i körningen dåman kan hålla bilen med gasen på ett annat sätt.

Kröp till slut under 17 sec på varvet med TC och mitten 15 med 1:12 o 10,5. Linus och Alex var med på söndag och jag tror de fick mersmak på denna klass.

Skall nog ner på onsdag och fortsätta med testningen bara jag hinner riva ner och gå i genom bilarna innan dess.

En annan sak jag upptäckte var skillnaden mellan ackar som man kört ett tag på och helt nya. Betydligt mer tryck i en ny ack och man tror det är en annan motor i bilen. Samtidigt blir det en anpassning av körningen då mer kraft finns. Blir nog mer nya ackar så träningen blir lika mellan olika ackar. Upptäckte detsamma med 1:12 .

Tror det blir en NTCC tävling på denna bana men har inte klart vilket datum.

Tyvärr blir resan till Uleåborg inställd då lokalen inte längre var tillgänglig. Nytt datum skulle bli i januari men det blir trångt med tid då MSC går 3/1 på Minicars och SM i Örebro 30/1 - 1/2.

Finska Nats körs v.9 så det får bli då förhoppningsvis och nya upplevelser med greppvält med både TC o 1:12.

Just det ja! Sent söndag började greppet byggas upp rejält då Linus fick greppvält några gånger samt att någon 1:12 med stora hjul tippade i kurvan efter rakan.

Vi får höras senare.

Lappen

Thomas Näsström

Om någon vill kontakta mig direkt så går det på 

pertn@hotmail.com eller 073-8026817

 

 

 

 

To prevent automated spam submissions leave this field empty.