inomhus 17.5 och fläkt?

4 posts / 0 new
Senaste inlägg
Bild för Tudor_47
Bild för Tudor_47Bild för Tudor_47
Nedkopplad
Senast sedd: 1 månad 5 dagar sedan
Medlem: 2014-07-22
inomhus 17.5 och fläkt?

Ja,
Min undran är klarar man sig utan kylfläkt på motorn inomhus?

 

Bild för Stepet
Bild för StepetBild för Stepet
Nedkopplad
Senast sedd: 1 vecka 19 timmar sedan
Medlem: 2014-01-05
Fläkt - Ja

Du klarar dig, men inte alltid...??? Ja, jag är lite fundersam själv. När vi körde i Vännäs senaste tävlingen gick min motor varmt! Där behövde jag fläkt för att hålla mig under 70 grader. Förra veckan då vi körde i Ske-å på en klart större bana med högre farter och kraftiga inbromsningar så var motorn kanske 20 grader kallare!?! (Samma bil, motor, drevning, inställningar i övrigt)  Linus hade ungefär samma förhållande på sin motortemp mellan gångerna. Sambandet är inte helt klart i min skalle, men det finns säkert en bra förklaring. Slutsatsen är dock:

Min rekomendation är att köra med fläkt.

Det minsta man bör ha är en kylfläns som hjälper till viss del men kräver lång tid för att återhämta sig efter ett heat. Kortare heat eller lös extern fläkt för kylning i depån är andra nödlösningar men något bör man ha.

Om förhållanderna är som under första tävlingen i vinter bör de flesta ha tillgång till någon kylning men som i Ske-å var det inte nödvändigt. Körstil mm påverkar också men.... Bättre extra kyla än för mycket värme. (Ambitionen var att man skulle klara sig utan extra kylning men det visar sig efter ett antal träning/tävlingsdagar att marginalen är lite för snålt tilltagen ibland, när man kör fort och pressar bilen ganska hårt på banan.)

Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
Motortemp

Enkelt sätt att sänka tempen är att dra ner timingen på motorn. Sista 5-10 graderna ökar tempen exponentielt,så att dra ner timingen 5 grader kan sänka tempen drastiskt.

Sedan beror det på hur du monterar fläkten också. Gjorde för något år sedan ett test att montera fläkten bakom motorn så den suger luften runt motorn bakåt och sänkte tempen 15 grader efter en acks körning så

efter det har jag den monterat så.

Bild för Kent Asplund
Bild för Kent AsplundBild för Kent Asplund
Nedkopplad
Senast sedd: 5 månader 2 veckor sedan
Medlem: 2014-01-04
Fläkt nja

Jag kör utan. I Vegaskolan med många 180-gradare kan det bli varmare än 70 men då kör jag gärna med en kugg lägre utväxling för att få mer acceleration.

 

To prevent automated spam submissions leave this field empty.