Umeå test 29/1

9 posts / 0 new
Senaste inlägg
Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
Umeå test 29/1

Ställde ner bilen med gamla slitna ej soppade däck med samma setup som i Ske-å senast. Kanon grepp. Andra varvet slutet av rakan greppvält så det small om det.

Körde några varv till och tog det försiktigt slutet av rakan samt att jag ställde ner styrutslaget 30 steg. Gick ganska bra men blev mer och mer känslig i kurvorna.

Börja gå i genom bilen och titta över däcken. Såg att de börjat släppa från fälgen så limmade dem och höjde roll center fram.

Provade igen och den var mycket bättre men började tippa igen efter 10min. Kollade över däcken igen och de såg bra ut på kanterna.

Höjde rollcentret med och provade igen. Samma resultat. Tittade lite extra på däcken och de kändes lita sladdriga i väggarna.

Startade upp nya bilen med ATS bakvagn och limmade däcken frå senaste race i Ske-å som max gått 10 ackar.

Den gick väldigt bra utan några tendenser till tippning. Flyttade över däcken till gamla bilen efter att jag limmat på dem igen

Vilken skillnad. Inga problem förutom slutet av rakan ädr man fortfarande fick vara försiktig.

Roger och gänget kom dit med nya däck som jag tvaättade av ordentligt så de blev blanka och limmade på extra direkt för extra förstärkning av väggarna.

Bilarna blev väldigt stabila att köra med nya däck. Efter 2 ackar ca 20 min körning började små tendenser till vält att komma igen så tittade över däcken igen

och det visade sig att limmning börjat släppa lite så det blev att limma på igen.

Slutsatsen blir att när det är så mycket grepp blir kraften på däcksidorna så stor att limningen inte orkar med i längden då tempen också ökar i däcken.

När jag var och körde MSC i Enköping upplevde jag samma sak och löste detta med att använda klister ringarna från NT 200 foamdäcken på kanten av däcken

efter jag limmat pådem  2 gånger extra. Det fungerade ypperligt senast så nu gäller det att leta reda på mer av dessa klister ringar.

Blir mer testning i eftermiddag.

Vi hörs.

Bild för Tudor_47
Bild för Tudor_47Bild för Tudor_47
Nedkopplad
Senast sedd: 1 månad 5 dagar sedan
Medlem: 2014-07-22
klisterringar???

klisterringar???

hum....

Är det något man kan köpa....

Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
Test

Tyvärr inte! Följer med NT200 foam däcken i paketet. Klistrar dem på kanten av bakdäcken vid stor diameter för att förhndra att bitar släpper ur däcken.

Gäller att få tag i någon som har sparat dem och ej användt dem.

Fredag testade jag båda bilarna och den nya 2015 var mer lättkörd och hade väldigt lite vält tendenser. Kom ner till 14,2 med gamla bilen och 14,4 med nya.

Testade olika karosser för att se vilka som gick snabast på varvet. Montech Nasdag 2,0 var snabbast och långsammast var LTC i original utförande.

Lördag kom Alex,Linus och Albin fr Ske-å och körde och de hade genast problem med greppvält och då främst Linus.

Jag fortsatte och körde med 2015 bilen och började testa lite olika saker samt gjorde i ordning en ny Mazda speed 6 monterat centrerat på framhjulen mot bumpern.

Hade nu börjat krypa ner under 14 sek och exprimenterade lite med vingen bak. Slutade med att jag klippte ner den så den var bara 10mm hög och nu var man nere på 13,5 tider.

4 tiondelar på varvet gjorde det när jag halverade vinghöjden. Nya 2015 bilen har grymt bakgrepp med ATS bakvagnen och nyper fast bakänden vid gaspådrag.

Albin hade stora problem med sin Schumacher bil och fick på slutet testa min bil och var snabbt nere på 13,9 tider.

Detta resulterade i att han köpte/beställde en ny bil (ARC 2015 ATS) och kaross som jag nu sitter och bygger ihop till honom så han kan köra med den till helgens race.

Gör även i ordning en ny Mazda speed 6 med liten vinge. Blir spännande att se hur det kommer att gå för honom till helgen.

 

Thomas

Bild för Tudor_47
Bild för Tudor_47Bild för Tudor_47
Nedkopplad
Senast sedd: 1 månad 5 dagar sedan
Medlem: 2014-07-22
Thomas,

Thomas,

Tack för dina rapporter från testerna.... skoj läsning.

Hjulklisterlapparna ska de sitta på alla 4 hjulen?

Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
Test

Viktigast är fram så inte däckssidorna viker sig vid ingången till kurvan då påfrestningen är störst just då eftersom chassiet cambrar över och lägger tryck mot yttersidan på ytter hjulet.

Om du sätter de på alla hjulen så blir bilen stabilare i sitt uppförande och den svarar bättre på dina rattningar. Man märkte en markant skillnad på däcken redan efter några ackar då däcksidorna mattas betydligt redan från start på nya däck.

Tag nya däck limma runt kanten på däcken utvändigt, låt de torka över natten. Använd ej activator då limmet blir sprödare då. Limma en andra gång gärna med tjockt ca-lim som är mjukare när det torkat. Om du inte har klister ringar kan du lägga tjockt CA-lim längre ut mot kanten så det bildar ett stöd på däckssidan. Nu kan du montera på dina klister ringar. Dessa däck klarar sig nu väldigt länge.Körde  5 ackar på fredagen samt hela lördagen med samma däck och jag skulle tro att det blev 15-20 ackar totalt.

Glöm ej att rengöra däcken innan du börjar med limningen. Jag har fyllt över broms rengöring i små flaskor så jag kan blöta ytan och sedan gnugga däcken mot en handduk så slit ytan blir blank.                                                  

 

 

Bild för Tudor_47
Bild för Tudor_47Bild för Tudor_47
Nedkopplad
Senast sedd: 1 månad 5 dagar sedan
Medlem: 2014-07-22
Problemen med hjulen skulle

Problemen med hjulen skulle det kunna fixas genom att köra 30 hjul?
http://www.autopartner.se/raceshoppen/dack-falgar-tillbehor/110-track/ri...

jo de är inte de som gäller i NTCC men skulle det vara en lösning?
 

Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
Test

Körde dessa vid MSC i Enköping. Tyvärr är dessa hjul sämre än fjolårets RIDE hjul. De har svagare däcksidor än de vi kör med. Spricker ovanför limningen. Fick limma efter varje 5min heat. Satte ringar på dem så höll de bättre. Flera såg vad jag hade gjort och följde mitt exempel.Körde hela racet med samma däck och behövde inte limma om.

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 12 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Håller med Tudor-47! Thomas,

Håller med Tudor-47! Thomas, du kan inte skriva att de är sämre. Du kan skriva att du upplever dem sämre MEN, det är ju din subjektiva åsikt. Enligt mig är de betydligt bättre med nytt inlägg, förstärkta rundare fälgar och ett kanonfäste. Varför skulle de ta fram ett sämre däck och varför skulle då MSEC/SSEC och ETS köra på dessa däck om de är sämre?

mvh

Marcus

Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
Däck

Den upplevelse jag fick av däcken är som jag beskrivit.

To prevent automated spam submissions leave this field empty.