TC Mod test.

2 posts / 0 new
Senaste inlägg
Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
TC Mod test.

Tänkte testa Mod med TC bilen på onsd 17/1. Börjar med 10,5 och år ner till 8,5 om körning och bilen funkar.  Har lite vassare motorer också men vill köra in mig på dessa först.

Har fått rapporter från banan om ökat grepp och att 1:12 tiderna har gått ner 1 sec för Hans så nu börjar det bli riktigt fäste.

Thomas

Bild för Thomas Näsström
Bild för Thomas NäsströmBild för Thomas Näsström
Nedkopplad
Senast sedd: 1 år 5 månader sedan
Medlem: 2014-02-05
Mod

Jahada!

Började med en 10,5 och en gammal fulladdad ack samt inkörda Ride Rex 30 däck som körs i ETS,MSC och på SM 2015.

Började lite lugnt för att känna mig för hur bilen reagerade med mer motoreffekt. Lite annan timing i kurvorna annars inte så stor skillnad. Mer körning med gasen genom hela registret.

Körde 5-6 ackar tills jag kände mig bekväm i körningen.Drevade på lite mer och höll koll på tempen som aldrig gick över 70grader och då efter 15 min som en 6600 ack räckte. Varvtiderna sjönk stadigt och med det bättre greppet så hade jag snabbt kapat 6 tiondelar. Fick lite samma flyt som med svagare motorer och var nu dags att byta till 8,5 och gå igenom bilen lite grand samtt kolla däcken. Limmade om däcken som började släppa lite med den ökade påfrästningen. Börjar få gummi från däcken på insidan av karossen.

In med en gammal fullladdad ack och samma procedur som tidigare med lungt i början och ökande attack samt dreva på mer och koll på temp. Körde 5 ackar och det kändes riktigt bra då samma flyt kom som tidigare.

Genongång igen av bilen samt limmade däcken igen som verkligen tar stryk med den ökade motorkraften. Nu in med en fulladdad ny 5000 ack och ut och sätta varvtider. Som jag tidigare berättat är det ett helt annat klipp i en ny ack och det verkar visa sig ändå mer nu med kraftigare motor. Man får vara lite mer försiktig då man inte kan gå på lika mycket som tidigare då bilen blir mer nervös med mer kraft. Acken visade sig räcka precis 10min och varvtiderna har nu gått ner ytterliggare 5 tiondelar. Just när acken böjade ta slut havererade däcken och körningen var slut för dagen efter 10 timmars körning med vissa pauser.

Totalt körde jag 15 ackar med dessa inkörda Ride däck med mod. Här ses en tydlig skillnad på däckslitage kontra 17,5 där jag kört 30 ackar och mer på dessa däck. Vidare testning kommer att ske när jag går vidare mot kraftigare motorer och tänkte landa på en 5,5 till slut. Har inte ändrat ESC något då jag inte gillar hur effektkurvan ändras och inte blir linjär. Motorerna har haft lite höjd timing men inte mycket då jag mer sökt vridmoment för att öka farten mellan kurvorna istället för toppfart på rakan. Har drevat så motorerna varvat slut 4-5 m innan slut av rakan.

Väldigt trevlig upplevelse att försöka hantera kraften och få till en bekväm körnig som ger ett flyt som i sin tur ger jämna varvtider.

Mer kommer.

Thomas

To prevent automated spam submissions leave this field empty.