Luleå och Licens

3 posts / 0 new
Senaste inlägg
Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Luleå och Licens

Vänner,
Jag har under de senaste dagarna fått många frågor angående det här med licens. Jag skall försöka förklara här nedan så att alla förstår och avmystifiera hela grejjen
 *dirol*

KORT VERSION:
Kom till Luleå på race. Vi har ett papper som du som deltagare får fylla i. Detta kostar ingenting och du som förare förbinder dig ej till någonting.
Alternativt kan ni redan nu ladda ner följa dokument och ha det mer er när ni kommer på tävlingen.
LÄNK TILL ANSÖKAN

LÅNG VERSION

Bakgrunden till licensfrågan är att när jag som vanlig tävlande tog på mig rollen som SGA (SportGrensAnsvarig) inom Övre Norra Bilsportförbundet så låg vår hobby inte speciellt högt upp på agendan och antalet aktiva förare såg ut, iallafall på pappret ha nått obetydligt låga nivåer. Detta ville både ÖNBF och jag få en förändring av.
Idag delas licensen delas idag in i följande begrepp:

  • Utbildningslicens / Utbildningsintyg (U) - Detta papper är det som länkats till här ovan. I stort kan man säga att den teoretiska utbildningen är det vi håller när vi håller ett fylligt förarsammanträde på tävling och går igenom procedurer för varvning, påkörning bakifrån, vad som gäller vid gening eller osportsligt uppträdande. Därefter får man köra en träningstävling/uppkörning (Tävling #1) samt en debutant-tävling. (Tävling #2) Efter att dessa steg är genomförda skickas blanketten in till SBF och man får kvittera ut en debutantlicens som gäller året ut. Vid årsskiftet blir man automatiskt uppklassad från utbildning till Debutant. Är man debutant så klassas man upp till Nationell (N)
  • Debutantlicens (D) - Denna skall ses som en nybörjarlicens för de som genomgått utbildning samt två tävlingar. Kostar 210kr/år
  • Nationell licens (N) - Denna är för de som efter ett år fortfarande är aktiva. Denna kostar 420kr/år.

Kostnaden för en licens, sett i relation till våra modeller är småsummor om man läser nedan vad den dessutom ger tillbaka till framförallt klubbarna.

För det kommande SM-et som hålls i Skellefteå i mars 2018 så får man vara med så länge man har en D eller N-licens.
Observera att man SKALL ha kört på utbildningsintyg innan man kan ansöka om D-licens. Gör ni detta nu så kan ni dessutom köra HELA 2018 på D-licens för enbart 210kr.

KOSTNADER FÖR KLUBBARNA

Att arrangera en tävling inom vårt distrikt kostade tidigare över 1000kr. Denna kostnad fick jag ner till följande:

  • 100kr för lokal/klubb-tävling
  • 100kr för träningstillstånd/år.
  • 200kr för tävling med SM-status.

Distriktet var medgörliga då de insåg att RB kan vara en bra inkörsport inom motorsporten och de ville se hur många klubbar som verkligen har aktiva tävlande samt arrangerar tävlingar. 
Under sommaren 2017 bestämde därför vi som ansvarar för Nordsvenskan (1/8 Buggy-cup) att alla som kör tävling skall ha licens. De redan etablerade förarna hade det sen tidigare. Alla nya och återfallsracers fick skriva på ansökan och köra två tävlingar på denna. Detta föll mycket väl ut och vi ökade de licensierade förarna med över 500%.

VAD GER EN LICENSIERAD FÖRARE TILLBAKA TILL SYSTEMET?

När klubbarna söker bidrag, både från Sisu och Riksidrottsförbundet så tittar dessa på hur många aktiva det finns samt i vilken utsträckning klubbar arrangerar event för sina medlemmar. Denna statistik jämförs sedan mot alla andra idrotter och bidragen fördelas efter dessa siffror. Dvs, ju fler aktiva licencierade förare - Desto större bidrag utgår till klubbarna så de kan fortsätta ha sin verksamhet med banor och tävlingar.
Utan klubbarna och dess eldsjälar, inga banor och i slutändan blir det inga tävlingar.

VAD GER LICENSEN TILLBAKA TILL MIG SOM FÖRARE?
När du tecknar licens eller har en komplett ifylld ansökan så ingår du automatiskt i SBF försäkring. Denna kan ses som en privat olycksfallsförsäkring MEN med den stora skillnaden att den är framtagen för just "Motorsport" som är det som vår hobby klassas som. Jag har själv varit i kontakt med ett antal olika försäkringsbolag om vad som just gäller i frågan. Om jag först bara säger att jag brutit benet då en radiostyrd bil körde på mig så är det inga problem. När försäkringsbolaget senare börjar fråga lite mer och hör att jag kört lite tävling med mina kompisar så börjar de dra öronen åt sig för att slutligen klassa det som "motorsport/tävling med bil" varvid i stort sett alla nekar till kompensation. Detta är värt att veta.
Licensen skyddar även arrangör och arrangerande klubb om det skulle uppstå en skada, antingen på träning eller tävling. Därav kommer avgiften om 100kr som klubben får betala för sitt träningstillstånd.

Sammanfattning

Ju fler licencierade förare ett distirkt har - Desto större möjlighet för de klubbar som arrangerar tävlingar att få bidrag för just detta. Idag drivs 99% av banorna/klubbarna på ideell basis och inte som vinstdrivande företag vilket är värt att ha i bakhuvudet.

mvh
Marcus

PS: Har ni frågor om hur det fungerar för dig, din klubb eller hur man blir funktionär så är det bara att ringa. För att bli utbildad funktionär kontaktar man mig som SGA så löser vi det.

Länkar

SBF

Övre norra bilsportförbundet

Licensansökan förare

Licensansökan funktionär

Bild för Dennis
Bild för DennisBild för Dennis
Nedkopplad
Senast sedd: 1 dag 19 timmar sedan
Medlem: 2014-09-10
Snabb liten fråga angående

Snabb liten fråga angående licensansökan, längst ner till höger ska någon ur den ansökandes klubbstyrelse skriva under och stämpla blanketten. Måste det göras före utbildningstävlingen, eller kan det göras efter? Den måste i alla fall vara där när den skickas in till SBF för licensansökan.

Nedkopplad
Senast sedd: 2 år 11 månader sedan
Medlem: 2014-06-11
Det gör du innan den skickas

Det gör du innan den skickas in.
Mvh

To prevent automated spam submissions leave this field empty.