Tekniska regler F1 och FWD

NTCC tekniska regler för 1:10 F1

§ 2.0 Allmänt

Reglerna är baserade på ETS/MSEC/SSIC F1-Regler men med vissa lokala förändringar utifrån vår historik och tidigare erfarenheter.

Dispens till nya förare i radiostyrt ges frikostigt. Vi ser gärna fler bilar på banan! Vid återkommande deltagande eftersträvas dock att man successivt justerar sin bil så att den så småningom helt uppfyller reglementet. Erfaren förares bil ställs det höga tekniska krav på direkt.

Bilarna skall ha ett naturtroget utseende. Inga egna modifikationer på motor eller reglage är tillåtna.

§ 2.1 Chassi

  • Max bredd 190mm
  • Stel bakaxel.
  • Dämpning på framvagn är ej tillåten.
  • Hjulbas 264mm +-5mm.

§ 2.2 Motor

  • Valfri motor 21.5 med fast bakstycke enligt EFRA eller ROAR lista.
  • Äldre motorer som är 21.5 med fast bakstycke, som inte är EFRA eller ROAR tillåts så länge de finns bland aktiva förare. Med aktiv förare menas att den redan ska ha använts i en NTCC tävling under 2018 eller 2019.

§ 2.3 Rollout

Utväxling är fri men är du osäker kan du börja med FDR 2,2 – 2,5

§ 2.4 Kaross

Endast F1-liknande karosser är tillåtna.

§ 2.4.1 Vingar

  • Endast vingar som är allmänt tillgängliga är tillåtna. Egentillverkade vingar (3D-printade) måste finnas till försäljning för rimlig summa (mindre än kommersiella) och använda "standard" infästning. Nytt utseende/material på 3D-printad vinge ska vara presenterad och material- och mått- godkänd senast på föregående tävling innan konstruktionen får användas på tävling.
  • Bakvinge skall vara max 100x37x20mm, dams exkluderade.
  • Framvinge skall vara max 180x40x20mm.

§ 2.5 Däck

  • Utomhus 2018: RIDE GR eller Hudy färdiglimmade hjul är godkända.
  • (Även äldre Ride F1 däck är tillåtna samt F1 däck från GRP som heter fram: GFX10-S2 bak: GRX20-S2.)
  • Inomhus 2018-19: RIDE GR eller Hudy färdiglimmade hjul är godkända.
  • (Även äldre Ride F1 däck är tillåtna samt F1 däck av gummi från GRP.)

§ 2.5.1 Däcksoppa

  • MR33 V4 (Carpet additive 100ml ETS)
  • Däckvärmare tillåts tillsvidare.

§ 2.6 Batteri

Valfritt LiPo ”hardcace" med 2 celler 7,4/7,6v. Får laddas till max 8,4v.

All laddning ska ske med "normalladdning" (< 2C) och i stängd ”laddpåse”. Om någon ertappas är bestraffningen att föraren inte tillåts starta i nästa heat.

§ 2.7 Fartreglage

Valfritt reglage men det ska köras som ”blinky”. Sensor rekommenderas. Ingen turbo/punsch, Prostock variant eller annat än "0” i timing" om dessa eller liknande funktioner finns i reglaget vilket är upp till föraren att bevisa vid besiktningen. (Prostock = Blinky + turbo, finns bl.a. i vissa ORCA-modeller som då blinkar rött.)

Back är tillåtet men det är inte tillåtet att köra mot körriktningen.

Ingen aktiv elektronik som drar nytta av sensorer är tillåtet (ABS/TC/Stabilisering)

§ 2.8 Vikt

Minsta vikt på startklar bil är 1050g.

Sammanfattning, några av nyheterna inför 2019-20

Motorregler uppdaterade
 
 
 

 

 

NTCC tekniska regler för 1:10 FWD

§ 3.0 Allmänt

- Hela § 3.x (med underpunkter) är under utvärdering!

De första tävlingarna utomhus under sommaren 2020 kör vi som utvärdering. Tillåtet att prova lite alternativ...

Reglerna är baserade utifrån vår historik och tidigare erfarenheter. 

Dispens till nya förare i radiostyrt ges frikostigt. Vi ser gärna fler bilar på banan! Vid återkommande deltagande eftersträvas dock att man successivt justerar sin bil så att den så småningom helt uppfyller reglementet. Erfaren förares bil ställs det höga tekniska krav på direkt.

Bilarna skall ha ett naturtroget utseende. Inga egna modifikationer på motor eller reglage är tillåtna.

§ 3.1 Chassi

  • Max bredd 190mm

§ 3.2 Motor

  • - Denna regel är under utvärdering
  • Alt 1: Endast Hobbywing HW30408011 Justock 3650 G2.1 Sensor 17.5T (Fast timing)
  • Alt 2: (annan 17.5 med fast timing eller valfri motor 13.5)

§ 3.3 Rollout (Total utväxling)

  • - Denna regel är under utvärdering
  • Utomhus: 4,0 (eller 5,0 beroende på motor)
  • Inomhus: 5,0
  • Lägre utväxling är godkänd, t.ex. 6,0.

§ 3.4 Kaross

  • - Denna regel är under utvärdering
  • Alt 1. Endast följande karosser är tillåtna. (Lista kommer.) 
  • Alt 2. Karosser enligt denna lista är godkända. LISTA KOMMER. Alla karosser som likar en "vanlig" bil du ser dagligdags kan godkännas. Finns inte den du vill använda med på listan så skicka en länk på modellen och delge CK din önskan så kanske även den blir godkänd. (Typ Volvo 240, Saab 900 etc.)
  • Alt 3. EFRA-godkända karosser för Touring är inte ok men övriga karosser är godkända. 

§ 3.4.1 Vingar

  • - Denna regel är under utvärdering
  • Endast karossens original vinge är godkänd.

§ 3.5 Däck

  • - Denna regel är under utvärdering
  • Utomhus 2020: Alt 1: Hudy 803040 
  • (Alt 2 utomhus: Sorex 36 (XG-36SR) fram. Bak Sorex 32 eller samma som touring kör inomhus, Hudy 28/Volante 28 färdiglimmade hjul är godkända.) 
  • Inomhus 2020-21: Hudy 803040

§ 3.5.1 Däcksoppa

  • Utomhus: Inte tillåtet
  • Inomhus: MR33 V4 (Carpet additive 100ml ETS) samt att däckvärmare tillåts tillsvidare.

§ 3.6 Batteri

  • Valfritt LiPo ”hardcace" med 2 celler 7,4/7,6v. Får laddas till max 8,4v.
  • All laddning ska ske med "normalladdning" (< 2C) och i stängd ”laddpåse”. Om någon ertappas är bestraffningen att föraren inte tillåts starta i nästa heat.

§ 3.7 Fartreglage 

  • - Denna regel är under utvärdering
  • Alt 1: Endast HW30112000 XeRun XR10 Justock eller ekvivalent.
  • Alt 2: Valfritt reglage men det ska köras som ”blinky” och det ska inte finnas funktioner med turbo, prostock eller timing. Sensor rekommenderas. Det är upp till föraren att bevisa vid besiktningen.
  • Back är tillåtet men det är inte tillåtet att köra mot körriktningen.
  • Ingen aktiv elektronik som drar nytta av sensorer är tillåtet (ABS/TC/Stabilisering)

§ 3.8 Vikt

  • - Denna regel är under utvärdering
  • Minsta vikt på startklar bil är 1150-1200g.

 

To prevent automated spam submissions leave this field empty.